Junis medlemsregister eBas
Junis använder medlemsregistret eBas. I registret rapporterar varje förening sitt årsmöte och registrerar sina medlemmar och ledare.
Varje föreningen har en kontaktperson inlagd i eBas och en eller flera användare som har tillgång till föreningen. Det är föreningen som bestämmer vem som ska vara kontaktperson samt hur många och vilka som ska vara användare på eBas.
Det är viktigt att föreningen varje år registrerar årsmöte, medlemmar och ledare på eBas. Detta ligger till grund för att föreningen får ekonomiskt bidrag av förbundet. Nedanför hittar du rutor du kan klicka på för att få mer information om de olika sätt medlemmar kan bekräfta sitt medlemskap på, samt en länk till en utbildningsportal där du kan se korta filmer som beskriver olika funktioner i eBas.
Har du frågor om eBas eller behöver hjälp kan du kontakta ebas@junis.se.
Klicka här för att logga in på eBas.
Aktivera onlineregistreringen och bjud in medlemmar att förnya medlemskapet
I denna checklista finns information om hur du gör för att aktivera onlineregistreringen och skicka ut inbjudan om att förnya medlemskapet.
Aktivera onlineregistreringen och bjud in
Första gången du loggar in på eBas
Första gången du loggar in på eBas är det bra att använda sig av denna checklista för att få hjälp med att ställa in de viktigaste funktionerna i eBas.
Registrera ledare
I checklistan hittar du den rutin du ska följa när du registrerar ledare i eBas.
Manual för eBas
I denna manual hittar du svar på många frågor och tips som hjälper dig på eBas.
Det finns också en manual för distriktsanvändare som kompletterar eBas-manualen och beskriver de funktioner som är unika för distriktsanvändare.
Hantering av personuppgifter
All hantering av personuppgifter i Junis och eBas ska följa integritetspolicyn och dataskyddsförordningen (GDPR). Integritetspolicyn kan du läsa här.
Integritetspolicyn tydliggör att de medlemmar som finns i eBas har vissa rättigheter som är viktiga att känna till:
- Rätten att få felaktiga uppgifter rättade.
- Rätten att få sina uppgifter raderade.
- Rätten att få veta vilka uppgifter vi har registrerade.
Den som medlemmen hör av sig till ska försöka hjälpa medlemmen med detta. Om det inte är möjligt ska kansliet kontaktas så snart som möjligt för att lösa problemet. Kansliet nås på info@junis.se. Föreningar, distrikt och förbund har ett gemensamt ansvar för medlemsregistret.
Integritetspolicyn och dataskyddsförordningen innebär också att du som användare inte får sprida personuppgifter ur systemet hur som helst. Ibland måste vi lämna ut personuppgifter utanför Junis. Det är ditt ansvar som användare att inte sprida uppgifter i onödan. Om ni ska lämna uppgifter om medlemmar utanför Junis finns det tre bra frågor att alltid ställa:
- Vill de ha uppgiften? Har de faktiskt efterfrågat den här uppgiften? Måltidspersonal som vill ha en kostlista kanske inte ens frågat efter namn eller personnummer utan behöver bara veta antal.
- Behöver de verkligen uppgiften? En kommun kanske behöver veta kön och ålder på medlemmar till sin statistik för vilka som använder deras lokaler. Men de kanske faktiskt inte måste få personnummer även om de säger att de vill ha det.
- Hur kommer de använda uppgiften? Vet vi vad de ska göra med uppgifterna? Kommer de spara uppgifterna eller slänga dem när de är klara?
Med hjälp av de tre frågorna kommer det bli lättare att avgöra om när det är okej att lämna ut personuppgifter.
Observera att inloggningen till eBas är personlig och inte får delas med någon annan.